Ma-vrij: voor 17:00 uur besteld = morgen geleverd

| Gratis verzending vanaf 75,-

Menu

Waarom jumping jacks de ultieme bounce-test zijn

januari 9, 2023 | Sporten

We sporten wat af met z’n allen, maar we zijn vaak zo enthousiast dat we vergeten een goede warming-up te doen. Een van die oefeningen die daar deel vanuit maakt, is het doen van jumping jacks. Sommige vrouwen laten die oefening aan zich voorbijgaan omdat dan hun borsten enorm op en neer bewegen, het zogenoemde bouncen. Zonde, want het is een perfecte oefening. Dé oplossing is een goed passende sportbh

Sporten is voor veel mensen een heerlijke hobby. Je blijft er fit bij en je kunt even heerlijk je hoofd leeg maken. Nu is het nooit de bedoeling om als een dolle er vandoor te gaan als je gaat hardlopen of vanaf het moment dat je de baan betreedt met een paar flinke meppen je tegenstander op de tennisbaan direct aan te vallen. Wat dan wel? Doe eerst een warming up! 

Zet je lichaam aan met statische en dynamische rekoefeningen

Met een warming up warm je letterlijk steeds een beetje meer op. Niet alleen qua lichaamstemperatuur, maar ook qua souplesse, vooral in je spieren. Tegelijkertijd gaat ook je hartslag gestaag omhoog. Je rekt en strekt en voert het tempo op. Kortom; je zet je lichaam als het ware ‘aan’. 

Er zijn verschillende oefeningen die je tijdens een warming-up kunt doen. Je kunt eerst statische rekoefeningen doen. Dan rek je stap voor stap alle mogelijke spieren van benen en armen. Denk aan de enkel- en kuitspieren, bovenbeenspieren zoals de hamstrings en de spieren in de liezen. Vervolgens zijn de romp, armen en schouders aan de beurt.  

Met dynamische rekoefeningen maak je je spieren en gewrichten nog meer los en warm. Je huppelt bijvoorbeeld op de plaats, rekt de spieren door met je romp te draaien, zwaait met je benen en armen et cetera. Hier horen ook de jumping jacks bij. Een fysieke springoefening die onder meer de grote spiergroepen in je armen en benen aan het werk zet. Het is een oefening waarmee je hartslag flink omhoogschiet. 

Zo voer je jumping jacks uit

Ga rechtop staan met de benen bij elkaar en de armen langs je lichaam.

Buig je knieën en spring in de lucht.

Als je springt spreid je de benen en armen (tot boven je hoofd) naar buiten als een grote X.

Bij het landen klap je op het hoogste punt (armen omhoog) in je handen.

Dan kom je weer in de eerste positie terug.

Dit herhaal je een flink aantal keren. 

Met deze oefening komen er enorm veel spieren aan bod. Die van je benen en armen, maar ook van je romp, de buik- bil- en heupspieren. Je kunt de oefening nog uitbreiden door er een squat aan toe te voegen. Je landt dan niet met iets gebogen knieën, maar buigt verder door met je voeten een beetje naar buiten gedraaid. 

Sportbh vermindert het bouncen van de borsten

Denk je nu: dit is een topoefening als warming-up en om lekker even mijn lijf aan de praat te krijgen en tegelijkertijd ook flink wat calorieën te verbranden, dan heb je het bij het rechte eind. Vergeet echter niet dat het doen van jumping jacks voor vrouwen de ultieme test biedt als het gaat om het bouncen van de borsten. 

Het bouncen van de borsten betekent het op en neer en heen en weer bewegen van de borsten in de vorm van een 8. Zou je jumping jacks zonder het dragen van een sportbh doen, dan kan die beweging flink pijn doen. Vooral als je wat grotere borsten hebt. Bovendien is het slecht voor het borstweefsel, hoe klein of groot de borsten ook maar zijn. Een sportbh kan dat bouncen tot wel meer dan 75 procent verminderen. Dat is nogal wat! 

Slechts 12 procent van de vrouwen draagt een goede sportbh

Kies daarvoor een goed passende sportbh. Uit onderzoek blijkt dat slechts 12 procent van de sportende vrouwen een goede sportbh draagt tijdens het sporten. Hier is dus nog heel wat winst te behalen als het gaat om comfortabel sporten zonder last te hebben van schuddende borsten. 

Kies een sportbh in de juiste maat. Daarvoor moet je mogelijk even wat passen en meten, maar eenmaal de juiste maat gevonden, ben je er helemaal klaar voor. Het maakt niet uit of je kiest voor een sportbh met of zonder beugels, een voor- of racerbacksluiting of een padded sportbh. Om maar een paar varianten te noemen. Het moet naadloos bij jouw lijf passen en comfortabel dragen. Daar gaat het om. Als dat in orde is, doet een sportbh wat deze moet doen: je borsten fixeren. Op hun plaats houden. Beschermen en ondersteunen. Dan is sporten echt superleuk en goed voor je gezondheid.