Uit onderzoek blijken mensen maar moeilijk aangezet te kunnen worden tot bewegen. Als de stap echter eenmaal is gezet, zijn ze makkelijker te motiveren door te gaan. Wat helpt bij die eerste stap? Mensen attenderen op fraaie sportkleding en sportieve accessoires. De mooie sportbh en functionele sporttas doen goede zaken. 

Gezond eten, voldoende slapen, niet roken, niet drinken en voldoende bewegen. Als je je hieraan houdt, blijf je gezond en leef je langer. Geen moeilijke opdracht zou je denken, maar zo eenvoudig blijkt dat niet. Laten we er eens wat cijfers bijhalen. In 2019 sportten 10,2 miljoen Nederlanders een maand of langer minstens één keer per week. Het gaat hier om 65 procent van de bevolking van vijf tot en met tachtig jaar, zo meldt Kenniscentrum Sport & Bewegen naar aanleiding van een rapport over de laatste ontwikkelingen op het gebied van sportdeelname in Nederland van de jaren 2013-2019. Daaruit blijkt onder andere dat het aantal sporters jarenlang steeg, maar tussen 2013 en 2017 stabiliseerde dat. Ander opvallend detail: er is per leeftijdscategorie weinig verschil tussen vrouwelijke en mannelijke sporters. Paar uitzonderingen. Vanaf vijf tot en met negen jaar ontstaat er wel een groot verschil tussen mannelijke en vrouwelijke leden. Vanaf twintig tot en met vierentwintig jaar is nog negentien procent van de vrouwen lid bij een sportbond, terwijl vierendertig procent van de mannen een lidmaatschap heeft.

Nu rijst natuurlijk de vraag tot welke categorie jij behoort? Ben je een fanatiek sportende vrouw die door weer en wind, en zelfs als het plenst in een regenjas dames, naar de sportclub fietst? Of ben je iemand die nauwelijks van de bank af komt? Volgens het sportonderzoeksinstituut Mulier groeit in Nederland de motivatie om te sporten. Goed nieuws dus. 62 procent van de Nederlanders is redelijk of sterk gemotiveerd om te sporten en bewegen. Dit was in 2011 56 procent. De redenen om te sporten en bewegen zijn vooral gerelateerd aan gezondheid. Sporten en bewegen voor het plezier, ontspanning en sociale contacten staan daarentegen onder druk, zo staat er in het Nationaal Sportonderzoek van het Mulier Instituut dat een vergelijking maakte tussen 2011 en 2018. Daaruit blijkt met name dat hoe meer iemand sport en beweegt, hoe sterker de motivatie. 

Dat laatste geeft te denken. Wie niet sport lijkt een hoge drempel te moeten nemen om op gang te komen. Vooral in de categorie: voor het plezier en de ontspanning. Eenmaal aan het sporten wordt de drempel steeds lager en als de gang erin zit, is de kans groot dat sporten in het dagelijkse leven een blijvertje wordt. Pas dan gaan ter motivatie die gezondheidsaspecten een rol spelen. Met andere woorden; de belangrijkste stap is mensen van de bank af krijgen. Hoe motiveer je iemand? Klaarblijkelijk is de melding dat sporten gezond is, niet genoeg. Maar wat dan wel? We noemen een aantal voorbeelden. 

Inspirerende foto’s via Instagram

Instagram! Foto’s van fanatiek en vrolijk sportende dames in gave outfits werken inspirerend. Influencers dus. Bijvoorbeeld bekende sporters, artiesten of andere goedgeklede dames die in een strakke legging en een fraaie sportbh Anita een hiit training uitvoeren. Werkt beter dan een reclamespotje van een sportschool of van een bh-merk. ‘Trek een sportbh Freya aan’, dat raakt niemand. Maar als die Freya sportbh wordt gedragen tijdens een op Insta-foto’s of -film vastgelegde spannende crossfitwedstrijd, spreekt dat veel meer tot de verbeelding. 

Voorlichting via social media

Ook goede voorlichting wil nog wel eens werken. Mits het via de juiste kanalen gebeurt. In veel gevallen is ook hier social media de juiste weg. Bijvoorbeeld duidelijke informatie over het belang van het dragen van een sportbh. Een groot deel van de Nederlandse vrouwen verzuimt een sportbh te dragen, terwijl bij de minste geringste beweging de borsten gaan bouncen, zoals dat in vaktermen heet. Het borstweefsel heeft enorm te lijden van het van links naar rechts en van boven naar beneden bewegen tijdens sportieve activiteiten. Deze beweging in de vorm van een 8 kan met maar liefst bijna tachtig procent worden gereduceerd door een goed passende sportbh te dragen. Zoals een sportbh Panache, een populair merk onder sportende vrouwen. Het voorkomt nek- en schouderklachten en ook schuurplekken blijven uit. Iets waar hardlopers nog wel eens last van hebben. Een sportbh voorkomt dit omdat de stof goed ademend is, de schouderbanden breed zijn en vaak van een zacht materiaal zijn gemaakt, de cups naadloos zijn vormgegeven en de bh op meerdere manieren kan worden vastgemaakt zoals bijvoorbeeld met een racerback-sluiting. Zo’n sportbh mag in een sporttas niet ontbreken.

Het maakt ook duidelijk dat kleding en accessoires om mee te sporten niet alleen maar functioneel moeten zijn. We willen vooral ook stijlvol voor de dag komen. Een sportieve look vraagt om meer dan een felle kleur of een strakke snit. Het oog wil ook wat. Zo zijn de sportbh’s in alle mogelijke stijlen uitgevoerd en doet zelfs het design van de meegebrachte sporttas ertoe. Je draagt geen onbeduidend tasje met daarin een paar sportschoenen, een outfit en een handdoek. Je draagt een stijlvolle sporttas met je mee met een vrouwelijke look. Een sporttas dames is een tas die uitblinkt in functionaliteit en vormgeving. Pas dan mag je spreken van design en dat is de laatste jaren ook tot de sport doorgedrongen, zelfs voor recreatieve sporters. 

Laagdrempelig starten met wandelen

Voldoende ingrediënten om van de bank af te komen dus. Maar als het keihard regent dan? Dan krijg je toch geen Nederlander van de bank? Niets is minder waar. In dat geval verschuift het verlangen naar die sportieve en stijlvolle sportoutfit naar het dragen van een stijlvolle regenjas zoals de Rains regenjas. Kwaliteitsjassen die je draagt naar de sportschool, maar ook tijdens een sportieve activiteit zoals wandelen. Nu moet je weten dat wandelen steeds meer terrein wint als sport. Het gaat hier duidelijk niet over een rondje slenteren in de koffiepauze, maar sportief en stevig wandelen over bijvoorbeeld onverharde paden. Soms worden er flink wat kilometers afgelegd. Waarom wandelen zo hot is? Het is misschien wel de meest laagdrempelige manier van sporten. Iedereen kan het en hoe ver je gaat is aan jou. Het is goed voor je lijf, je geest en je conditie gaat zienderogen vooruit. Als je in het bezit bent van een functionele en stijlvolle regenjas, ga je gewoon. Altijd. Uit cijfers blijkt dat maar liefst 3,6 miljoen Nederlanders minstens één keer per week wandelen. De meeste een tot twee uur, maar er zijn er ook die meer dan drie uur de paden op en de lanen in gaan. Dan is zo’n sportieve outfit geen overbodige luxe. 

Al met al is het makkelijker van de bank af komen als je in het bezit bent van de sportbh, de sporttas met bijpassende pasjeshouder dames (handig!), en die regenjas. Stuk voor stuk noodzakelijk spullen om sportief en vooral stijlvol aan de slag te gaan. Je zet eerder de stap om te gaan sporten voor wie hier gevoelig voor is, en wie is dat niet? 

We hebben hier genoeg met cijfers gestrooid, maar we willen één aspect van het sporten nog noemen. Ook al is die eerste stap moeilijk te zetten, op Europees niveau scoren Nederlanders echt hoog als het gaat om recreatief sporten en wekelijks sporten. Het Mulier Instituut meldt: ‘Vier op de vijf Nederlanders (80%) bewegen wekelijks recreatief (niet sportgerelateerd). Nederland is daarmee één van de beweegkoplopers in Europa, waar het gemiddelde beweegcijfer (44%) een stuk lager ligt. Met meer dan de helft (56%) van de Nederlanders die wekelijks sport, scoort Nederland ook in die ranglijst hoger dan het EU-gemiddelde (40%). Het ging hier om een analyse van de Special Eurobarometer – sport and physical activity (2009, 2013 en 2017), een onderzoek onder ruim 28.000 Europeanen uit 28 (in 2009: 27) landen van de Europese Unie. Er is dus hoop.